Tips voor mentale fitheid op werk

We besteden een groot gedeelte van onze week op het werk. Niet onbelangrijk om ons daar dus ook mentaal fit te voelen! Wat zorgt voor mentale fitheid om het werk? Wat kun jij zelf hier aan doen?

Mentale fitheid is voor iedereen anders. Voor mij is het een kloppende verhouding tussen spanning en ontspanning, overzicht en structuur in mijn werkzaamheden en het bewustzijn van hetgeen mij energie geeft en ontneemt.

Ik zie veelal dat mensen er voor kiezen om meer tijd te besteden aan de dingen die ze moeten doen (op het werk) in plaats van de activiteiten waar ze energie en plezier uit halen. Men kiest er bijvoorbeeld eerder voor om over te werken, dan dat ze kiezen om de hardloopschoenen aan te trekken of de sportschool in te duiken. Voor een korte tijd is dit uiteraard geen probleem, ik kies hier zelf ook op momenten voor. Wanneer we dit blijven volhouden wordt het echter schadelijk. Het is dus tijd voor wat tips om hier zelf mee aan de slag te gaan!

Wat je zelf kunt doen

De tips hieronder zijn een greep uit de mogelijkheden die je zelf al kunt doen om mentaal fit op jouw werk te zijn. Om spanningen minder impact te laten hebben op jouw sociaal en beroepsmatig functioneren is het namelijk belangrijk om aandacht te besteden aan jouw omgang met spanning. Wat doe je nu zelf al? Wat gaat er goed? Wat levert het je op? Kun je dit uitvergroten? Wat heb je nog meer nodig?

Wanneer we kijken naar oplossingen en mogelijkheden is het goed om te kijken naar onze energiegevers en energienemers. Een energiegever is iets waar je blij van wordt en wat zorgt voor veel energie en enthousiasme. Energiegevers hebben een positief effect op hoe mentaal fit wij ons voelen op het werk. Een energienemer is iets dat veel energie kost en wat spanning oplevert. Energienemers hebben dus een negatief effect op onze mentale fitheid.
Om mentaal fitter te worden is het belangrijk om de energiegevers te versterken en te zorgen dat er zo min mogelijk energienemers zijn. Als je hier aandacht aan besteedt neemt energie, betrokkenheid en gedrevenheid vanzelf toe.

Maak een inventarisatie van jouw energiegevers en energienemers met betrekking tot werk en privé. Door een beeld hiervan te vormen wordt je bewust van welke energiegevers je kunt versterken, maar ook welke energievreters je kunt wegnemen of verminderen.
Hierbij kun je jezelf de volgende vragen stellen: Waardoor krijg ik energie? Wat voed mij? Waardoor verlies ik energie? Wat zuigt mij leeg?

Wanneer je structuur creëert, kun je nauwlettend en concreet jouw mate van spanning aanpakken. Een bekende bron van spanning is bijvoorbeeld het idee hebben dat een dag chaotisch verloopt of dat iemand het moeilijk vind om ergens ‘nee’ tegen te zeggen. Door het maken van al bijvoorbeeld een dagindeling creëer je voldoende ruimte voor onverwachte zaken en kun je ook zien of er ruimte is voor dat kleine verzoek van jouw collega. Het is belangrijk dat je niet alleen werkzaamheden in een dergelijk schema zet, ook rustmomenten zijn ontzettend belangrijk om te benoemen. Bewustzijn!

Niet onbelangrijk zijn behapbare doelen. Je kunt doelen voor jezelf opstellen die werk of privé gerelateerd zijn. Wanneer je elke dag drie realistische doelen opstelt, kun je jouw werkdruk gemakkelijk verdelen en het gevoel behouden dat jij de keuzes maakt (en niet bijvoorbeeld jouw omgeving).

Tot slot wellicht een open deur, maar niet onbelangrijk om toch te benoemen: lichamelijke fitheid. Het is nu eenmaal de gemakkelijkste manier om spanning tegen te gaan en ontspanning te creëren. Dit kan door te letten op jouw dieet, voldoende slaap (liefst 7 tot 8 uur) en reguliere lichamelijke inspanningen (hardlopen, krachttraining, wandelen etc.).

Lichamelijke fitheid zorgt nu eenmaal ervoor dat je minder vatbaar wordt voor de negatieve effecten van spanning. Het is zo makkelijk in gedachten, vaak zo lastig in de uitvoeren. Zorg goed voor jezelf!

Baanboetseren, vaak ook job crafting genoemd, is een proactieve, zelfstandige manier voor werknemers om de taken en grenzen van hun baan aan te passen. Werknemers geven op die manier hun baan opnieuw vorm op een manier die tevredenheid, betrokkenheid en toewijding bevordert.

Het opnieuw ontwerpen van een baan is geen eenmalige gebeurtenis. Het is een proces waarbij veel werknemers betrokken zijn en dat geleidelijk gaat, dit betekent samen werken aan een prettigere werkomgeving. Je kunt overleggen of je de manier waarop jouw werk is gekaderd en wordt uitgevoerd aangepast mag worden naar jouw inzicht en behoeftes. Daarnaast kunt je onderzoeken of het mogelijk is om jouw takenpakket minder complex of juist meer complex te maken.