21 mei

Ontspanning kun je uitproberen

Druk, druk, druk! Dat is vaak wat mensen aan mij antwoorden wanneer ik aan ze vraag 'hoe het gaat'. Het komt bij mij soms over alsof druk zijn iets goeds is. Je bent lekker bezig en het wordt knap gevonden dat je alle ballen in de lucht weet te houden. Maar is druk zijn eigenlijk wel zo’n goed teken? Ervaar jij druk zijn als iets prettigs of zou je toch liever iets meer ontspannen willen zijn?

Ontspanning betekent herstel

Ontspanning zorgt ervoor dat je lichaam en geest de mogelijkheid krijgen om te herstellen. Wanneer je niet ontspant blijf je in opperste staat van paraatheid. Dit is een grote belasting voor je lichaam en geest, wat uiteindelijk zorgt voor diverse klachten. Door te ontspannen verlaag je deze belasting en ontstaat er ook nog eens meer ruimte voor positieve gedachten.

Ontspanning ter inspiratie

Ontspanning is er in vele vormen en iedereen ontspant op een andere manier. Ontspanning betekent niet persé in stilte op een kleedje zitten terwijl je aan niets denkt en niets doet. Het is daarom belangrijk om erachter te komen waar jij van ontspant en wat bij jou past. Er zijn een aantal thema’s die je kunt verkennen, ik wil je daarom graag wat inspiratie geven:

Ga eens op ontdekking in de natuur! Maak bijvoorbeeld wat vaker een rustige wandeling door het bos of maak bijvoorbeeld iedere dag minimaal één foto van een inspirerend natuurverschijnsel.
Ga in plaats van met de auto, op de fiets naar je werk. Ook al betekent dit 15 minuten fietsen! Of ga na het werken een rondje hardlopen van ongeveer 3-5 kilometer. Wanneer je frequent actief je lichaam gebruikt, krijgt je hoofd de kans om te ontspannen. Daarbij komt ook nog het feit dat er tijdens dergelijke inspanningen allerlei stofjes worden aangemaakt in je lichaam die jou een ontspannen en prettig gevoel geven.
In tijden van drukte vergeten we soms het belang van vriendschap en sociale interactie. Ga bijvoorbeeld wat vaker uit eten met een goede vriend of vriendin en heb samen een goed gesprek bij een goed glas wijn.
Kun jij goed alleen zijn? Probeer bijvoorbeeld iedere dag een kort moment (10 - 15 minuten) helemaal voor jezelf te pakken. Doe even helemaal niets, zonder enige prikkels en zonder andere mensen.

Probeer het uit

Wil je weten waar jij van ontspant? Dit kom je alleen te weten door het gewoon eens uit te gaan proberen om vervolgens te ervaren wat het met je doet. Wanneer je weet waar je van ontspant kun je deze activiteiten bewust gaan inplannen. Ook al heb je zo een drukke week, je kunt er echt weleens een keer voor kiezen om tussendoor even op te laden. Zo heb je gedurende de week meer focus en aandacht voor de activiteiten die je 'moet' doen, omdat je weet dat er ook ruimte is voor ontspanning.

Door een goede balans tussen spanning en ontspanning in een week te hebben kun jij het beste uit jezelf halen en dat drukke gevoel loslaten. Je zult je hierdoor vrijer en positiever voelen. Probeer het eens!

Kim
Mijn aanpak is praktisch en duidelijk. Ik ben direct en confronterend, maar ik loop liefdevol met je mee. Door je een spiegel voor te houden kun jij jezelf zien en morgen iets veranderen!