Sta op en maak een keuze!

Rauwe Boon bestaat nu écht 2 jaar! We zijn er helemaal klaar voor om het derde jaar in te gaan. De afgelopen twee jaar zijn we op ons avontuur veel beren op de weg tegengekomen, maar we hebben ook mogen genieten van bergen met mooie (voor)uitzichten. Het vooruitzicht, dus de keuze, die nu voor ons ligt is te gaan staan voor wie wij zijn, zodat Rauwe Boon in 2020 niet meer weg te slaan is!

Om mijzelf maar meteen rauw te positioneren: de geladenheid van de feestdagen en de goede ‘voornemens’ die daar vanzelfsprekend uit voortvloeien zijn niet helemaal mijn ding. Op 31 december stopt de wereld namelijk niet met draaien om vervolgens op 1 januari een andere beweging te gaan maken.

Het leven gaat gewoon door en we nemen dezelfde uitdagingen van het ‘oude’ jaar mee naar het ‘nieuwe’ jaar. Dan snap je wellicht ook wel dat ‘morgen is er weer een nieuwe dag’ wat mij betreft een confrontatievermijder is.

jozef-team

ieder moment een keuze

Waar het mij om draait rond deze periode is dat iedereen elke dag, ieder moment, een keuze heeft. Een keuze om te staan voor bijvoorbeeld een fijnere samenleving, voor een team waar ieder zich op zijn of haar gemak voelt, voor het aangaan van gesprekken met collega’s die net even wat anders in het leven staan dan jij.

Nieuw motto

Ik ga zelf bijvoorbeeld nog meer staan voor Rauwe Boon. Het nieuwe jaar staat voor mij namelijk volledig in het teken van ‘Commerciële groei’, ‘Consistentie’ & ‘Focus’. Daar ga ik mij 100% voor inzetten en ik heb daarom maar meteen een mooi nieuw motto in het leven geroepen: “Elk contact met Rauwe Boon is een interventie op zichzelf!”.

overkoepelende ambitie

De grote ambitie die onder deze keuze schuilt is dat ik van Rauwe Boon een organisatie wil maken die zich volledig richt op bedrijven die op een moderne wijze werken, dus: zelfsturende, zelforganiserende, agile, cyane en holacratische bedrijven. Als ik nog specifieker mag zijn: bedrijven waar veelal engineers, techneuten, ICT’ers werken. Wij richten ons echter daarnaast ook nog steeds op professionals in het onderwijs. Dat doen wij om onze maatschappelijke passie te blijven voeden.

Ik ben mij ervan bewust dat we een grote specifieke ambitie hebben die nog het nodige voor ons betekent op gebieden zoals: vindbaarheid en bekendheid in de markt; positie ten opzichte van concullega’s; toegevoegde waarde die wordt ervaren door klanten, enzovoort. En zo rauw als we zijn, betekent dat ook hier en daar meer gaan prikken in bestaande heersende systemen; binnen én buiten organisaties.

eerste prikje

Waar ik nu alvast zelf even in wil prikken zijn de termen ‘trainer’ en ‘coach’.

Onlangs had ik een gesprek met een collega ondernemer op een event over de negatieve connotatie met vooral de term ‘coach’. In tegenstelling tot een accountant en medisch specialist is dit geen beschermde titel. Iedereen kan zichzelf tegenwoordig, met ongetwijfeld de beste bedoelingen, bijvoorbeeld ‘coach’ noemen. Dat heeft als resultaat dat er inmiddels tienduizenden coaches in Nederland rondlopen. Dat wist ik al voordat we met Rauwe Boon begonnen; dat was en is ook (nog steeds) één van onze grootste uitdagingen. Als je echter in zo een ‘ogenschijnlijk’ verzadigde markt wilt overleven en ondernemen, dan moet je écht met een ander verhaal komen.

Ik vind het soms vervelend om bij mensen deze bubbel te moeten breken, maar een ‘mensenmens’ maakt je nog geen goede facilitator voor de ontwikkeling van een ander. Er komt veel meer kijken dan enkel luisteren en af en toe een vraag stellen. Zo merken wij dat juist onze theoretisch onderbouwde en praktisch getoetste processen een kwalitatief hoog resultaat leveren.
Ook kiezen wij voor een andere wijze van vragen stellen; over elke vraag is nagedacht, in lijn met de professionals die voor ons zitten. Een professional van Rauwe Boon levert meer dan één keer een contactmoment in de zoveel tijd.

niet ruw, maar rauw

Wij zien professioneel (én persoonlijk) ontwikkelen namelijk als ons vak en we hebben daardoor ontzettend veel respect voor wat wij doen, dus ook voor de ontwikkeling van onze klanten. Ik wil met dergelijke uitspraken niet ruw overkomen, wél rauw. Ik kies er daarom ook voor om in al onze communicatie dit verhaal, deze ‘evangelie’ en onze filosofie, sterker naar voren te laten komen. Ongetwijfeld duwt het sommige professionals en organisaties weg, maar uit ervaring weten wij inmiddels dat het ook velen aantrekt!

tijd voor een rauwe revolutie

Het is dus tijd voor een revolutie binnen en buiten Rauwe Boon; het is tijd dat we gaan staan voor wie we zijn! Wat ik onze jonge organisatie, mijn team en mijzelf gun voor het nieuwe jaar, gun ik jou ook: Sta op en maak een keuze! Vergeet daarbij wie je dacht te zijn en accepteer wie je bent.